Αρχική > Οικονομία, οικονομικά, πολιτική οικονομία > «Ηταν στραβό το κλήμα, ήρθε και η Μαρινόπουλος! «

«Ηταν στραβό το κλήμα, ήρθε και η Μαρινόπουλος! «

Σε συνθήκες μειωμένης ζήτησης και ρευστότητας στο λιανεμπόριο, κορυφώνεται το δράμα της Μαρινόπουλος. Ντόμινο αρνητικών εξελίξεων φοβάται η αγορά και θυμάται τη… Lehman Brothers. Για κάμψη σε βασικά προϊόντα διατροφής μιλούν γνωστοί επιχειρηματίες.

Ηταν στραβό το κλήμα, ήρθε και η Μαρινόπουλος! - Η εικόνα στην αγορά

Σ. Κοτζαμάνης
 Κλίμα έντονης ανησυχίας επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο, καθώς η «υπόθεση Μαρινόπουλου» απειλεί με ντόμινο την αγορά, σε μια περίοδο όπου η εγχώρια ζήτηση ακολουθεί πτωτική πορεία ακόμη και στον… θεωρητικά σταθερό κλάδο των τροφίμων.

Η χλιαρή ανακοίνωση της εταιρίας ουδόλως καθησύχασε την αγορά, μετά την αποκάλυψη του Euro2day.gr που δεν επιδέχεται διαψεύσεως ότι το αρχικό deal με τη Σκλαβενίτης έχει τιναχτεί στον αέρα κι ότι ως μόνη λύση, σε μια ύστατη προσπάθεια διάσωσης, προβάλλει η ένταξη της εταιρίας σε καθεστώς εξυγίανσης/προστασίας, προκειμένου να αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής, με τον ρόλο αυτό να αναλαμβάνει -ενδεχομένως- αλλά σε εντελώς διαφορετικό πλέον πλαίσιο η Σκλαβενίτης.

«Δεν ξέρω κατά πόσο οι τράπεζες έχουν χρέος να στηρίξουν τη μεγάλη αυτή αλυσίδα λιανικής, αλλά αναμφίβολα οφείλουν να στηρίξουν έμπρακτα τους προμηθευτές της. Οι χιλιάδες επιχειρήσεις πρέπει να εισπράξουν το μεγαλύτερο ποσοστό των απαιτήσεών τους και για το όποιο υπόλοιπο, μετακυλίσεις λήξεων, χαμηλότατα επιτόκια και έμμεσα κουρέματα, θα πρέπει να γίνουν άμεσα προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα», δηλώνει γνωστός παράγοντας της αγοράς.

«Πρόκειται για μια υπόθεση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως Lehman Brothers της Ελλάδας, καθώς πολλές βιομηχανίες και βιοτεχνίες κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός αγοράς», ανέφερε χθες ο κ. Εμμανουήλ Καραμολέγκος, διευθύνων σύμβουλος της φερώνυμης εισηγμένης εταιρείας, ενώ μιλώντας για τη φετινή πορεία της αγοράς σημειώνει: «Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, κατά το πρώτο φετινό πεντάμηνο η ζήτηση για τυποποιημένο ψωμί εμφανίζεται μειωμένη. Δεν είμαι βέβαιος για το αν αυτό αντανακλά μια στροφή των καταναλωτών προς άλλου είδους ψωμί» (υπονοώντας πως ο Έλληνας ίσως να περιόρισε την κατανάλωση ψωμιού γενικότερα).

Όμως, το τυποποιημένο ψωμί δεν είναι το μόνο προϊόν από τον κλάδο των τροφίμων που παρουσιάζει κάμψη κατά τη φετινή χρονιά. Π.χ. σε μειωμένη ζήτηση αλλαντικών κατά το πρώτο τρίμηνο στην εγχώρια αγορά αναφέρθηκε προ ολίγων εβδομάδων και ο πρόεδρος της Creta Farms κ. Εμμανουήλ Δομαζάκης, μιλώντας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών.

Ανάλογα πτωτική για τις πωλήσεις των εγχώριων super markets (κατά κύριο λόγο αφορούν στον κλάδο των τροφίμων) είναι και η εκτίμηση του κ. Μανόλη Δαμιανάκη, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Κρητών Αρτος, η οποία επιδιώκει να ανεβάσει τις φετινές της πωλήσεις με βασικό μοχλό τις μεγαλύτερες εξαγωγές.

Η πορεία κατά κλάδο

Και φυσικά, τα τρόφιμα δεν είναι η μόνη δραστηριότητα που έχει υποχωρήσει φέτος εξαιτίας της συνεχιζόμενης ύφεσης. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του πρώτου τριμήνου, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο (εκτός καυσίμων και λιπαντικών) εμφανίζεται μειωμένος κατά 3,1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

Με βάση μάλιστα εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς:

• Τα εμπορικά κέντρα συνέχισαν να κερδίζουν μερίδια σε βάρος των καταστημάτων δρόμου (η τάση αυτή ενισχύεται σε περιόδους συλλαλητηρίων και απεργιακών κινητοποιήσεων).

• Η μαζικότερη χρήση πιστωτικών καρτών μετέφερε τζίρο από τα καταστήματα που δεν έκοβαν αποδείξεις προς τα υπόλοιπα.

• Μεγαλώνει το χάσμα δυναμικότητας μεταξύ των κεφαλαιακά ισχυρών επιχειρήσεων και των υπολοίπων.

• Βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα εμφανίζουν εκείνα τα διαρκή καταναλωτικά προϊόντα που έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής (π.χ. αυτοκίνητα, λευκές ηλεκτρικές συσκευές, ή ακόμη και χαμηλών τιμών ρούχα). Και αυτό γιατί οι περισσότεροι καταναλωτές ανέβαλαν εδώ και χρόνια τις αγορές τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν σήμερα να καλύψουν τις ανάγκες τους.

• Το πρόβλημα της ρευστότητας επιδεινώθηκε, καθώς στο πρώτο τετράμηνο είχαμε νέα υποχώρηση της πιστωτικής επέκτασης προς τον ιδιωτικό τομέα κατά 1,9%.

«Υπάρχουν, θα έλεγα, δύο κυρίως λόγοι για τους οποίους η αγορά των ηλεκτρικών συσκευών εμφανίζεται φέτος μειωμένη σε σχέση με πέρυσι: Πρώτον, γιατί πέρυσι είχαμε αυξημένες πωλήσεις τηλεοράσεων καθότι ήταν «χρονιά Digea» και δεύτερον, γιατί το 2015 υπήρχαν επιδοτήσεις σε φοιτητές-μαθητές για προϊόντα τεχνολογίας», υποστηρίζει ο κ. Γιώργος Δημητρίου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας ΓΕΔ.

Στον κλάδο των οχημάτων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Σφακιανάκης, Σταύρος Τάκη, εκτίμησε ότι οι φετινές πωλήσεις των οχημάτων θα σημειώσουν άνοδο από 0%-6% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ η πορεία του πρώτου εξαμήνου (+15% στο πεντάμηνο) παρουσίασε εντονότατες διακυμάνσεις λόγω έκτακτων παραγόντων, όπως η αναστάτωση για το κίνητρο της απόσυρσης κατά το πρώτο τρίμηνο, ή η δυσκολία εκτελωνισμών μέσα στον Ιούνιο λόγω του διαφοροποιημένου θεσμικού πλαισίου.

Κεσάτια έχουμε φέτος και για τον ασφαλιστικό κλάδο, η παραγωγή του οποίου μειώνεται συνεχώς από το 2011 και κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2016 υποχρεώθηκε σε πτώση της τάξεως του 5,7%.

http://www.euro2day.gr/news/enterprises/article/1430417/htan-stravo-to-klima-hrthe-kai-h-marinopoylos.html

Advertisements
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: