Αρχική > Πολιτισμικά, Πολιτική > «Η ακμή και η παρακμή της Αίγινας .»

«Η ακμή και η παρακμή της Αίγινας .»

Αίγινα, ναός της Αφαίας.

Του Θεοδόση Μπουντουράκη 

Διάβαζα μια βιογραφία του Νίκου Καζαντζάκη όταν έμαθα για το θλιβερό και πολύνεκρο θαλάσσιο δυστύχημα στην Αίγινα. Ένα δυστύχημα που προβάλλει σε όλο της το μεγαλείο τη νοοτροπία του τσαμπουκά και της μαγκιάς –εγώ τη λέω άπειρη βλακεία- που διακατέχει πολλούς συμπατριώτες μας. Για τους οποίους η συγκρουσιακότητα είναι ισχυρότερο ένστικτο και από αυτό της επιβίωσης, και βεβαίως μεγάλη ανάγκη αυτοεπιβεβαίωσης.

Και με αφορμή το βιβλίο που διάβαζα, σκέφθηκα πόσο έχει αλλάξει η μοίρα αυτού του νησιού τα τελευταία χρόνια. Δεν νομίζω να υπάρχει σε όλο τον ελληνικό χώρο μια τόσο εντυπωσιακή μετάπτωση όσο αυτή της Αίγινας. Που σαφώς αντικατοπτρίζει την έκπτωση και την παρακμή μεγάλου μέρους της ελληνικής κοινωνίας.

Η Αίγινα είναι ένα από τα πιο γλυκά και οικεία νησιά. Άλλος την ταυτίζει με κυριακάτικο περίπατο, άλλος με καθαροδευτεριάτικο χαρταετό και όλοι με τα υπέροχα φυστίκια της που ξυπνάνε  την ευγενέστερη βουλιμία μας.

Εκτός όμως από τη γλύκα της, η Αίγινα έχει και θαυμαστή ιστορία, μοναδική σε σχέση με όλα τα ελληνικά νησιά.

Κατ’ αρχάς την Αίγινα επέλεξε ο Καποδίστριας ως πρώτη πρωτεύουσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Την εποχή που η Αθήνα ήταν ένα άθλιο και ρημαγμένο χωριό, η Αίγινα ήταν πλούσια και ευημερούσα μεγαλούπολη. Αλλά και από τη δεκαετία του 1950 και μετά η Αίγινα υπήρξε ένας μοναδικός τόπος συγκέντρωσης μεγάλων πνευματικών δημιουργών και καλλιτεχνών. Όλη η αφρόκρεμα του πνεύματος και της τέχνης πέρασε από εκεί. Την αρχή την έκανε ο Νίκος Καζαντζάκης ο οποίος έχτισε ένα σπίτι στη Αίγινα όπου και έμεινε για δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια. Αυτός ο μανιακός ταξιδευτής και λάτρης της πνευματικής περιπέτειας σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου δεν έμεινε τόσο πολύ. Και εκεί βέβαια εμπνεύσθηκε ορισμένα από τα μεγάλα έργα του.

Τον Καζαντζάκη επισκεπτόταν συχνά και έμενε μαζί του για μήνες ο Άγγελος Σικελιανός καθώς έριχνε ο ένας τον σπόρο της έμπνευσης στο πνεύμα του άλλου. Επίσης εδώ ερχόταν συχνά ο μαθητής του Καζαντζάκη, Παντελής Πρεβελάκης και ο διαπρεπής ελληνιστής Ιωάννης Κακριδής. Με πυρήνα έλξης αυτούς λοιπόν, πέρασαν από την Αίγινα σχεδόν όλες οι μεγάλες προσωπικότητες της εποχής. Δεξιοί και αριστεροί, βασιλικοί και δημοκράτες.

Μετά τον θάνατο του Καζαντζάκη και κατά τις δεκαετίες 1960 και 1970 πάλι στην Αίγινα σύχναζαν μεγάλοι δημιουργοί. Πρώτος εγκαταστάθηκε εκεί ο πρωτοπόρος του ελληνικού αφαιρετικού μοντερνισμού ο ζωγράφος Γιάννης Μόραλης. Το σπίτι του μάλιστα έκτισε ο σπουδαίος αρχιτέκτων της εποχής, Άρης Κωνσταντινίδης, το οποίο αποτελεί αξιόλογο δείγμα της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής.

Τον Μόραλη ακολούθησε ο σημαντικός ζωγράφος και επιστήθιος φίλος του, Νίκος Νικολάου καθώς και ο σπουδαίος γλύπτης Χρήστος Καπράλος.

Όλοι αυτοί οι μεγάλοι δημιουργοί δεν πήγαιναν στην Αίγινα μόνο για διακοπές αλλά έμεναν στο νησί και δημιουργούσαν εκεί. Συχνά πυκνά τα καλοκαίρια τους επισκεπτόταν και ο Οδυσσέας Ελύτης και έτσι δημιουργήθηκε ένας κύκλος και μια παράδοση που θα την χαρακτηρίζαμε ως την «γενιά του ’60», διάδοχο της ιστορικής λογοτεχνικής «γενιάς του ’30».

Και σήμερα; Από καταφύγιο μεγάλων δημιουργών και πνευματικών ηγητόρων η Αίγινα ακούγεται ως θέρετρο διαφόρων χυδαίων και αρχοντοχωριάτηδων συριζαίικων φωστήρων,  ή προχθές, ως πίστα αγωνιστικής επίδειξης σκαφάτων μεγαλοπαραγόντων και κυβερνητικών φίλων. Φαντάζομαι ζωσμένων με χρυσό ρολόι και βαρύτιμη χρυσή καδένα στο λαιμό!

Το δράμα είναι ότι η Αίγινα δεν αποτελεί εξαίρεση αλλά μέρος του φαινομένου  της θλιβερής παρακμής και κατρακύλας του μεγαλυτέρου μέρους της ελληνικής κοινωνίας. Άλλωστε πολλές υγιείς και παραγωγικές δυνάμεις της κοινωνίας μας μεταναστεύουν και εδώ μένουμε οι υπόλοιποι.

Και η μεν γλυκυτάτη Αίγινα έχει τον ναό τη Αφαίας, το φως του οποίου αρκεί για να εξαγνίσει και να συγχωρέσει τα πάντα.Εμείς οι υπόλοιποι τι έχουμε; Την κα Γεροβασίλη και τον κο Κυρίτση!  Με τις υγείες μας!

http://www.capital.gr/me-apopsi/3149614/i-akmi-kai-i-parakmi-tis-aiginas

Advertisements
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: