Αρχική > Διάφορα άλλα θέματα > » Σχολεία πρότυπα ή πειραματικά; «

» Σχολεία πρότυπα ή πειραματικά; «

28/02/2015

εκπαίδευση

Έχει ξεσπάσει μεγάλο θέμα μετά τις δηλώσεις του υπερυπουργού παιδείας σχετικά με τα πρότυπα σχολεία ΠΠΣ και τις εισαγωγικές εξετάσεις σ’ αυτά. Και όπως πάντα στη χώρα μας, όταν προκύπτει κάποιο θέμα, αναδεικνύονται άμεσα όλες οι ακραίες αντιθέσεις που κυοφορούνται στην κοινωνία και τα πράγματα οδηγούνται αναπόφευκτα σε υπερβολές και συγκρούσεις, που δεν διευκολύνουν τη βελτίωση των πραγμάτων αλλά στοχεύουν στην αντιμετώπιση των όποιων «αντιπάλων». Αν, όμως, εξεταστεί το ζήτημα με νηφαλιότητα, τότε ίσως καταδειχτεί το δίκαιο που έχει κάθε πλευρά και ίσως προκληθεί ένας συνετός διάλογος που θα οδηγήσει σε κάποιες επιλογές διόρθωσης ή βελτίωσης. Γιατί υπάρχουν δίκια και από τις δύο πλευρές, όπως φάνηκε από τις δημοσιευμένες θέσεις όσων έγραψαν για το θέμα.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όπως έχει διαπιστωθεί από πολλούς, το ισχύον σύστημα των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ) πάσχει από πολλές πλευρές και τελικά δε φαίνεται να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της επιστήμης της εκπαίδευσης για το ρόλο των πειραματικών σχολείων. Δεν είναι δυνατόν να εφαρμόζει ένα σχολείο πειραματικές μεθόδους διδασκαλίας μόνο σε άριστους μαθητές, ενώ το πιο λογικό θα ήταν να επιλεγόταν τυχαίο δείγμα μαθητών, που θα αντιπροσώπευε την πραγματική εικόνα της μαθητικής κοινωνίας. Μόνο έτσι θα εξάγονταν τα κατάλληλα συμπεράσματα για την διάχυση των πειραματικών γνώσεων στα υπόλοιπα σχολεία. Επίσης, μια τέτοια στόχευση θα προϋπόθετε τη διασύνδεση των ΠΠΣ με τα Πανεπιστημιακά τμήματα Αγωγής, ώστε να εκπαιδεύονται εμπράκτως οι φοιτητές των παραγωγικών σχολών στην εκπαίδευση εντός πραγματικής τάξης.

Αντίθετα, από το ισχύον πλαίσιο διαφαίνεται ότι τα ΠΠΣ μόνο κατ’ όνομα είναι Πειραματικά, αφού όσα καινοτόμα επιτελούνται σ’ αυτά αφορούν μαθητές υψηλών προδιαγραφών αλλά και ήδη έμπειρους καθηγητές. Το κέρδος, λοιπόν, της εκπαιδευτικής κοινότητας εξανεμίζεται σε κάποιες ημερίδες και εκδηλώσεις, που αγγίζουν μόνο όσους εμπλέκονται με τα ΠΠΣ.

Απομένουν πια τα ΠΠΣ ως σχολεία αριστείας, όπου «εκπαιδεύονται οι μέλλοντες ηγέτες της νέας ελληνικής κοινωνίας», όπως ακούστηκε από τα χείλη προηγούμενου υπουργού παιδείας. Λειτουργούν, δηλαδή, τα σχολεία αυτά ως φυτώρια αριστούχων, με στόχο τη δημιουργία μιας μελλοντικής κοινωνίας υψηλών προδιαγραφών. Ταυτόχρονα, στα ΠΠΣ επιλέγονται εκπαιδευτικοί υψηλών προσόντων, που καλούνται να αποδώσουν τα μέγιστα των δυνατοτήτων τους εντός και εκτός διδακτικού ωραρίου, με ομίλους, προγράμματα και καινοτόμες δράσεις, που πάλι εξαντλούνται στα πλαίσια του ΠΠΣ. Αυτό σημαίνει ότι τα σχολεία αυτά είναι αποκομμένα από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινωνίας, δεν εγκλιματίζονται στην υπαρκτή πραγματικότητα της παιδείας στη χώρα μας και φαίνεται ότι δεν την επηρεάζουν σχεδόν καθόλου.

Ή μήπως δεν είναι έτσι; Μήπως δηλαδή το ισχύον σύστημα των ΠΠΣ δεν εφαρμόστηκε για να είναι τα σχολεία αυτά πειραματικά και να προβάλλουν πρότυπα εκπαίδευσης; Μήπως τελικά τα σχολεία αυτά στοχεύουν σε κάτι άλλο από αυτό που αναφέρει ο τίτλος τους; Οι ερωτήσεις πηγάζουν αυθόρμητα από τον ρόλο που επιλέχθηκε να διαδραματίσουν τα σχολεία αυτά στην επιβολή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, όπως την είχαν σχεδιάσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Γιατί πρώτα εφαρμόστηκε η αξιολόγηση στα ΠΠΣ, με τις γνωστές αυταρχικές διαδικασίες του αποκλεισμού όσων δεν αξιολογήθηκαν, που προκάλεσαν αντιδράσεις και επέφεραν αδικίες εναντίον συναδέλφων. Πρώτα στα σχολεία αυτά επιχειρήθηκε η ετεροαξιολόγηση με βαθμολογία, από άλλους συναδέλφους, χωρίς κανένα εχέγγυο επιστημονικής εγγυρότητας ή τεκμηρίωσης. Επίσης, η διαδικασία της επιλογής εκπαιδευτικών, με τον τρόπο που πραγματοποιείτο, δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα κυνήγι χαρτιών και πιστοποιήσεων, όπου ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας ήταν ισόκυρο με ένα έτος υπηρεσίας και ένα χαρτί ξένης γλώσσας μπορούσε να υπερκεράσει ένα μεταπτυχιακό! Αλλά ποιος εγγυάται ότι κάποιος που έχει ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα καινοτόμας δράσης (και είναι γνωστό πως επιλέγονται αυτοί που θα κάνουν πρόγραμμα-θα συμπληρώσουν δηλ. το ωράριό τους!) είναι πιο έμπειρος και ικανός να εφαρμόσει νέες μεθόδους διδασκαλίας και να εκπληρώσει τους στόχους μιας πρότυπης εκπαίδευσης;

Και σ’ αυτούς που θα αντιτείνουν ότι υπήρχε και η προφορική συνέντευξη σε τριμελή επιτροπή, δεν αξίζει να απαντήσει κανείς. Μόνο αν δουν τους βαθμούς των συνεντεύξεων το 2013 θα καταλάβουν ότι όλη η διαδικασία ήταν τυπική! Και πώς αλλιώς να ήταν, όταν ο χρόνος της συνέντευξης είναι μόλις 15 λεπτά της ώρας. Πώς μπορεί μια επιτροπή να αναγνωρίσει τα προσόντα ή τις ατέλειες ενός εκπαιδευτικού με δύο ερωτήσεις επί συγκεκριμένων θεμάτων και μια ολιγόλεπτη αυτοπαρουσίαση του ενδιαφερομένου;

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι τα ΠΠΣ όντως αποτελούν πειραματικά σχολεία, αλλά όχι για νέες μεθόδους διδασκαλίας. Αντίθετα σχεδιάστηκαν για να είναι το όχημα μιας νέας πολιτικής στην εκπαίδευση, όπου θα εφαρμόζονταν οι νέες συνθήκες της παιδείας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, πριν εφαρμοστούν σε όλα τα σχολεία. Αυτός ο στόχος ξεφεύγει από τα πεδία της αριστείας. Γι’ αυτό όσοι υπερασπίζονται την αριστεία στις τοποθετήσεις τους κατά την πρόσφατη συζήτηση νομίζω ότι χάνουν το δάσος. Είναι χαρακτηριστική η ερώτηση που υποβλήθηκε σε καθηγητή υποψήφιο για επιλογή σε ΠΠΣ από μέλος της τριμελούς επιτροπής: «Τι μπορείτε να κάνετε για τη διεύθυνση του σχολείου εσείς ως εκπαιδευτικός;». Ο υποψήφιος έδωσε τη δική του απάντηση αλλά όταν βγήκε έξω κάποιος του «σφύριξε» ότι η σωστή απάντηση ήταν: «Θα κάνω ό,τι μου ζητήσετε»!  Γιαβόλ καπιτάν!

Γεώργιος Β. Τσούπρας

Δρ. Θεολογίας

  1. 28/02/2015 στο 23:41

    Αγαπητή κυρία συνάδελφε, χαίρετε!
    Πράγματι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν και προσφέρουν στα ΠΠΣ κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους. Αυτό το αναγνωρίζω και στη διαπραγμάτευσή μου, γράφοντας ότι «στα ΠΠΣ επιλέγονται εκπαιδευτικοί υψηλών προσόντων, που καλούνται να αποδώσουν τα μέγιστα των δυνατοτήτων τους εντός και εκτός διδακτικού ωραρίου, με ομίλους, προγράμματα και καινοτόμες δράσεις…». Η ένστασή μου έγκειται στο ότι η τόσο καλή δουλειά που γίνεται εξαντλείται, πάντα κατά τη γνώμη και την εμπειρία μου, στο στενό πλαίσιο των σχολείων αυτών, λόγω της μη διασύνδεσής τους με την υπόλοιπη σχολική κοινότητα. Αυτή είναι η εμπειρία μου, αυτή καταθετω!
    Η στόχευση, όμως, του άρθρου δεν στρεφόταν σε καμμιά περίπτωση κριτικά προς την αποστολή των συναδέλφων. Αντίθετα στρεφόταν εναντίον πολιτικών επιλογών και επιδιώξεων που στόχευαν στην κοινωνική στεγανοποίηση της γνώσης, με σχολεία άριστα και σχολεία απλά, με καθηγητές που κυνηγάνε χαρτούρα και πιστοποιήσεις και άλλους που κάνουν τη δουλειά τους, με διοίκηση που οδεύει ολοένα και περισσότερο προς την αυταρχικοποίηση εις βάρος και των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Γι’ αυτό έγραψα ότι τα ΠΠΣ κλήθηκαν να παίξουν το ρόλο των πειραματικών αυταρχικών σχολείων, όπου ο φόβος και η υποταγή προς τη διοίκηση θα γίνει εμπειρία ώστε αργότερα να επιβληθεί και στα υπόλοιπα σχολεία. Σ’ αυτό, νομίζω, δε θα διαφωνήσετε.
    Άλλο θέμα είναι αν θέλουμε σχολεία πειραματικά ή πρότυπα, με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές και τα πορίσματα της επιστήμης της εκπαίδευσης και άλλο να εφαρμόζονται αυταρχικές πρακτικές, όπου ο κρίνων είναι και κρινόμενος, όπου οι εκπαιδευτικοί δεν αφήνονται να σηκώσουν κεφάλι, όπου επιλέγονται μαθητές με μεθόδους κοινωνικού αποκλεισμού, όπου κυριαρχεί ο ανταγωνισμός και η βαθμοθηρία και όλα τα άλλα, τα οποία πληροφορούμαστε εμείς οι απ’ έξω ότι συμβαίνουν στα ΠΠΣ.
    Με εκτίμηση
    Γιώργος Τσούπρας

  2. 28/02/2015 στο 21:36

    Το άρθρο αυτό φωτίζει μόνο κάποιες πλευρές της λειτουργίας των ΠΠΣ. Και όπως κάθε μερική «αλήθεια» δεν απέχει πολύ από το ψέμα. Τα ΠΠΣ ήταν και είναι ανοιχτά στην κοινωνία και στην εκπαιδευτική κοινότητα. Στο 1ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών, την προηγούμενη σχολική χρονιά, λειτούργησε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα με 9 σεμιναριακούς κύκλους, ανοιχτό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Το πρόγραμμα αυτό παρακολούθησαν 250 εκπαιδευτικοί άλλων σχολείων, όπου είδαν και πρακτικές εφαρμογές στη σχολική τάξη. Οι πειραματικές αυτές εφαρμογές αξιολογήθηκαν, όχι μόνο από ετεροπαρατηρητές, αλλά εφαρμόστηκε η μέθοδος της τριγωνοποιήσης των δεδομένων. Πλήθος δημοσιεύσεων από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου ενίσχυσαν τη διάχυση των αποτελεσμάτων. Με τον ίδιο τρόπο λειτούργησαν όμιλοι, στους οποίους συμμετείχαν μαθητές και από άλλα σχολεία. Οργανώθηκαν εκδηλώσεις, ομιλίες κλπ κλπ στις οποίες συμμετείχε πλήθος εκπαιδευτικών.

    Καλό θα ήταν να μην ισοπεδώνουμε με εύκολες και πρόχειρες αποτιμήσεις, όσα καταφέραμε σε αυτά τα σχολεία.

    Ιωάννα Κομνηνού

    Εκπαιδευτικός ΠΕ01 – 1ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών

  1. No trackbacks yet.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.